Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies. Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.

Sluiten
Een logo ontwerpen, hoe doe je dat?

Wanneer je begint met je eigen bedrijf komt er een moment waarop je een logo moet gaan kiezen. Of je nu als advocaat of zorgmanager gaat beginnen, een logo hoort erbij.

Met een fantasierijk en creatief logo val je op maar een creatief logo is niet altijd praktisch. De vormgeving van je logo moet duidelijk zijn voor consumenten zodat zij direct herkennen welke producten of services je aanbiedt. Denk dus goed na voordat je een beeldmerk vastlegt.

Logo design, waar te beginnen

Misschien heb je al een idee voor je logo of weet je nog helemaal niet wat je wilt. Desondanks wanneer je een logo wilt ontwerpen begin je eerst met een inventarisatie van de bedrijven in je omgeving. Bekijk bijvoorbeeld eens hoe je concullega’s  zichzelf presenteren. Op deze manier weet je of je in de goede richting aan het denken bent of dat je idee niet teveel lijkt op een al bestaand beeldmerk.

Wel of geen pay-off

Een payoff of slogan is een pakkende zin bij je logo die meestal wordt gebruikt in marketingmateriaal en advertenties. Het idee hierachter is om een ​​memorabele zin te creëren die de toon en het uitgangspunt van je merk, product of diensten samenvat. Sommige slogan zijn zeer succesvol gebleken en opgenomen in het dagelijkse leven. Denk maar eens aan "Think different" (Apple), "Biertje?" (Heineken) "Just do it" (Nike), of "Er is maar één Nederlander zoals jij" (Nationale Nederlanden).

Een pay-off direct bij je logo is natuurlijk niet verplicht. Wanneer je logo of beeldmerk al duidelijk maakt welke producten of diensten je als bedrijf aanbiedt kan er ook voor gekozen worden om geen slogan of pay-off te integreren.  

Kies een lettertype

Lettertypes zijn een integraal onderdeel van ieder logo. Het belang van het selecteren van het juiste lettertype mag dan ook niet worden onderschat.

Een goed gekozen lettertype benadrukt de voordelen van je merk en is compleet, terwijl een ander lettertype bijvoorbeeld vervelende associaties kunnen oproepen en het vertrouwen in je merk kan  ondermijnen.

Logo ontwerpen? Maak schetsen.

Schetsen is een belangrijk aspect bij het maken van een ontwerp voor je logo. Het geeft je de volledige vrijheid om je verbeeldingskracht te verkennen en met creatieve ideeën te komen. Op deze manier kun je redelijk snel veel ideeën uitwerken zonder hier teveel over na te denken.

Nadat je een aantal schetsen hebt kun je deze gaan sorteren op favoriet, of misschien wel een aantal elementen combineren. Wanneer je idee compleet is kun je deze uitwerken met behulp van grafische programma's zoals Adobe Illustrator. Hierbij is het vaak handig om de hulp van een grafische professional in te schakelen.

Professionele uitwerking logo

En hoewel een logo vrij simpel lijkt om te maken, is het ontwerpen van een geweldig logo niet altijd gemakkelijk. Wanneer je er ondanks deze tips nog steeds niet helemaal uitkomt, is Hoom er om je te helpen. Hoom neem je altijd volledig mee in het ontwerp proces zodat jij een uniek logo opgeleverd krijgt met een karakter welke past bij jouw merk en organisatie.

© Hoom communicatie - Algemene voorwaarden - disclaimer