Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies. Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.

Sluiten
Heb ik een huisstijlhandboek nodig?

Voordat we deze levensvraag beantwoorden is het eerst belangrijk om te weten wat een huisstijl handboek nu precies is en inhoudt. Een huisstijl handboek of merkboek is een handleiding over jouw merk. In dit handboek wordt de persoonlijkheid van je merk beschreven. Hierbij wordt er ingegaan op de geschiedenis van je merk, de visualisatie van je merk, je missie en visie en de richtlijnen voor alle communicatie binnen en buiten je bedrijf.

Omdat er in een huisstijl handboek stijl- en richtlijnen worden benoemd wordt deze ook wel 'merknormen', 'stijlgids' of 'merkrichtlijnen' genoemd. Maar waarom is het zo belangrijk om een huisstijl handboek te hebben?

Het nut van een huisstijl handboek

Om een goede start te hebben met je merk is het verstandig om bij de ontwikkeling van je huisstijl direct een huisstijlhandboek te laten ontwikkelen. Dit gebeurt echter niet altijd en het belang van een merkboek wordt dan ook vaak onderschat. Waarom zou je een heel boek hebben met regeltjes over jouw merk en het gebruik ervan?

Echter is het tegendeel waar. Het hebben van een huisstijl handboek is juist ontzettend handig. Het doel van een huisstijl handboek is namelijk het handhaven van consistentie, het vestigen van geloofwaardigheid en het waarborgen van je merk.

Met een huisstijlhandboek heb je regels en materialen waarop je terug kunt vallen voor het creëren van herkenbaarheid. Erg handig als je bijvoorbeeld regelmatig samenwerkt met verschillende reclamebureaus en/of drukkers. Met een huisstijl handboek zorg je ervoor dat jouw communicatie in alle middelen gelijk zijn.

De inhoud van een merkboek

Maar wat moet er dan allemaal in een huisstijl handboek staan? Allereest niets “moet”. Het is handig als er zoveel mogelijk omtrent het merk en de visuele uitingen wordt beschreven maar het kan natuurlijk goed zijn dat je niet overal richtlijnen voor hebt. De inhoud in een merkboek kan dan ook flink variëren. Meestal bevat het boek de missie en waarden van het merk, het juiste gebruik van het logo, afbeeldingen, lettertypen en copywriting-instructies.

Daarnaast kan je het zo groot maken als je wilt. Het kan bijvoorbeeld een korte beschrijving van concurrenten bevatten, tips voor lay-outs, de tone of voice, regels omtrent het webontwerp, enzovoort. Kortom, de inhoud heeft betrekking op het individuele bedrijf en is afhankelijk van de richting van je merk.

Consistentie behouden

Zoals eerder aan benoemd is het hebben van een huisstijlhandboek handig voor het handhaven van consistentie. Om dit mogelijk te maken is het belangrijk dat het merkboek met alle belanghartige wordt gedeeld om een consistente levering van je merk te behouden.

Door naar het merkboek te verwijzen, kunnen vragen van andere partijen gemakkelijk beantwoord worden, zoals welk logo te gebruiken op een lichte of donkere achtergrond, wat is het lettertype wat gebruikt dient te worden en welke kleuren worden gebruikt online en offline.

Tips voor het ontwerpen van een effectief merkboek

Het creëren van een merkboek dat zowel nuttig en aantrekkelijk is kan een enorme uitdaging zijn. Om dit gemakkelijker te maken volgen hier 5 tips om je op weg te helpen.

Tip #1 Bepaal voor wie je het huisstijl handboek maakt
Voordat je een merkboek maakt, is het verstandig duidelijk te hebben voor wie deze richtlijnen zijn en wie ze gaan ontvangen en gebruiken. Wanneer je dit weet kan je de inhoud van het handboek hierop afstemmen.  

Tip #2 Houdt het simpel
Als je wilt dat iedereen de richtlijnen van je merk snapt en volgt, is het belangrijk deze simpel te houden. Alles wat in je huisstijlhandboek wordt uitgelegd dient gemakkelijk te begrijpen te zijn en opgevolgd te worden.

Tip #3 Ontwerp het boek in jouw merkstijl
Dit klinkt als een open deur maar wordt regelmatig verkeerd uitgewerkt. Als je bijvoorbeeld een fitnessbedrijf hebt met een jonge, energieke en gezonde positionering, zorg er dan voor dat het huisstijl handboek dit uitstraalt en dat deze niet benauwd of saai overkomt.

Tip #4 Wees behulpzaam en specifiek
Zorg dat er geen ruimte is voor misverstanden bij het volgen van de richtlijnen in je huisstijl handboek. Probeer vooral nuttige, praktische en specifieke kennis te delen en geen afwijkende of unieke aanwijzingen op te nemen in het huisstijl handboek.

Tip #5 Controleer je merkboek regelmatig
Het belangrijkste doel van merkboeken is om mensen uit te leggen, te adviseren en te begeleiden bij het visualiseren van jouw merk. Wanneer je wijzigingen doorvoert in de huisstijl is het belangrijk om ook je huisstijl handboek te updaten. Zo zorg je ervoor dat mensen geen oude of verkeerde versies van je merk gebruiken. Mocht je veel vragen krijgen over je logo dan is het sowieso handig om je huisstijl handboek direct op je website te delen. Let wel op dat je ook deze versie van je merkboek regelmatig controleert.

Professionele uitwerking huisstijl handboek

Heb jij interesse in een huisstijlhandboek? Hoom communicatie is er om je hiermee te helpen. Neem contact op via info@hoom-communicatie.nl voor vragen of een afspraak. Wij helpen je graag verder.

© Hoom communicatie - Algemene voorwaarden - disclaimer